Gelukkig zijn is ook leren om ongelukkig te zijn.
Agressie op de werkvloer: (h)erkennen, factoren die meespelen én wat kan je hier zelf aan doen?

Agressie op de werkvloer: (h)erkennen, factoren die meespelen én wat kan je hier zelf aan doen?

Agressie op de werkvloer: (h)erkennen, factoren die meespelen én wat kan je hier zelf aan doen? 02/06/21

Agressie op de werkvloer: (h)erkennen, factoren die meespelen én wat kan je hier zelf aan doen?

In een tijd waarin veel “gewone” dagelijkse dingen niet meer normaal zijn, hebben wij in april 2021 “De maand van de Agressie georganiseerd voor iedereen die te maken heeft met agressie en/of grensoverschrijdend gedrag.

Wij constateren een toename in Grensoverschrijdend gedrag en Agressie. Niet alleen binnen de complexe zorg waarin wij werkzaam zijnmaar binnen de gehele samenleving.  Wij maken ons zorgen dat de toename van agressie die wij momenteel zien slechts het topje van de ijsberg is.  Wat ons betreft dus een goede reden om het onderwerp agressie en grensoverschrijdend gedrag op dit moment nog eens extra onder de aandacht te brengen.   

Wat hebben we gedaan?

In 
april hebben wij jullie meegenomen in het (h)erkennen van grensoverschrijdend gedrag en agressie, welke factoren hierin mee (kunnen) spelen én wat je hier zelf vervolgens aan kan doen.  

We zetten aan tot nadenken, stellen verdiepingsvragen aan jullie en delen onze visie. Het doel is handvatten te bieden waarmee jullie direct in de praktijk aan de slag kunnen. Odeze manier zetten we de beweging in gang en creëren we perspectief.  

Wat zie je, welke verandering zou je graag zien, waar moet deze verandering toe leiden en wat is er dan te doen? 

Door de onderwerpen stapsgewijs te bespreken, belichten we alle onderdelen en stappen die nodig zijn om een gedragsverandering bij jezelf (en indirect bij de ander) te bewerkstelligen. Hierdoor word je bewust van jouw eigen inbreng en dit maakt het uitvoeren van interventies helder en toepasbaar in jouw praktijk.   

De maand van de Agressie gemist? Volg deze dan alsnog door aan de slag te gaan met de onderstaande blogs!

Wat is agressie en wat zie je in je eigen praktijk?

Welk gedrag zien wij als agressie of grensoverschrijdend en welk gedrag niet?  Een cliënt die mij liefdevol een duw geeft en/of net iets te ruw een knuffel geeft, is dat agressie?  De uitspraak van een collega: ‘Doe jij nou óók eens iets” of “zo ben ik nu eenmaal”, is dat grensoverschrijdend gedrag? Klik hier voor meer informatie over wat agressie is en wat je in je eigen praktijk ziet: Wat is agressie en wat zie je in je eigen praktijk?

Wat zie jij als agressie of grensoverschrijdend gedrag?

  • Komt er veel agressie of grensoverschrijdend gedrag voor op jullie werkplek? 
  • Welke gedrag heb jij bestempeld als agressief of grensoverschrijdend gedrag? 

Vanuit deze vragen (en de antwoorden) kan je ook kijken of jullie als team verschillend denken en kijken naar agressie en wat dat betekent voor jullie cliënten. Benieuwd wat je binnen je team met het antwoord op deze vraag kan doen? Klik dan hier: Doorvragen op ervaringen.

Wanneer is gedrag grensoverschrijdend?

Het erkennen en herkennen van grensoverschrijdend gedrag is de eerste stap om de beweging te maken naar een situatie waarin collega’s en/of cliënten respectvoller met elkaar om gaan.
Maar wanneer is nou iets grensoverschrijdend? Wij zeggen hierover het volgende: Gedrag is grensoverschrijdend als jij (of de ander) dat zo ervaart.”

Het aangeven van grenzen bij agressie en grensoverschrijdend gedrag.

Het gedrag waar we altijd naar streven is op een assertieve wijze om te gaan met agressie of grensoverschrijdend gedrag. Assertief gedrag wil hierbij zeggen: “Opkomend voor je eigen grenzen, met respect voor de ander”.  

Kijk eens specifiek naar het gedrag van anderen en naar je eigen gedrag.  Zie je assertief gedrag, waarin de ander (of jijzelf) opkomt voor zijn/haar grenzen en met respect voor de ander? Wellicht zie of ervaar je gedrag waarbij mensen het heel lastig vinden om grenzen aan te geven. Of maak je een situatie mee waarin er juist té stevig grenzen worden aangegeven. Lukt het je om zelf assertief te blijven, ook als de spanning oploopt? Klik hier om meer te lezen over dit onderwerp: Blijf assertief bij agressie en grensoverschrijdend gedrag.

Assertief gedrag is de sleutel tot succes.

Wij van blanco hebben de overtuiging dat assertief gedrag de sleutel is bij het professional omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag. Waarbij het niet afhangt hoe de ander reageert. Ongewenst gedrag stopt pas als je op een assertieve wijze je grenzen aangeeft. Benieuwd naar de achtergrond van onze overtuiging? Klik dan hier.

Hoe ERG vind jij het?

Je hebt wellicht ontdekt hoe verschillend je kan kijken naar agressie en grensoverschrijdend gedrag. Wat de één ziet of ervaart als agressie, ziet de ander dit als normaal of passend gedrag.
Als het gaat om het omgaan met agressie of grensoverschrijdend gedrag speelt er nog iets mee.  

  • Hoe ERG vind ik een bepaalde vorm van agressie?  
  • Hoe ERG vinden wij als team bepaalde vormen van agressie? 
  • Welke emotie roept agressie bij ons op? 

Wij hebben een praktijkopdracht voor jou klaargezet. Klik hier voor de uitleg van deze opdracht.

Uitleg schaal van ERG. (Emotie en Ratio Gescheiden)

In het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag is het van belang dat je onderscheid maakt tussen wat er feitelijk gebeurt en welke emotie dit oproept. Met andere woorden, wat het gedrag met jou doet als persoon. Dit doe je door gebruik te maken van de schaal van ERG. Meer weten over de schaal van ERG? Klik dan hier.

De-escaleren: signaleren van spanning en grenzen aangeven.

De-escaleren wil niets anders zeggen dan het vroegtijdig signaleren van opbouwende spanning en daarop reageren. Welke middelen kan je inzetten om escalatie te voorkomen? Klik hier om onze blog hierover te lezen.

Het belang van de-escaleren.

In onze training “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” staat de-escaleren voorop. Hoe zorg je als professional ervoor dat de spanning en emotie zakt in de schaal van ERG? Professioneel omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag doe je door assertief te blijven en door emotie en ratio gescheiden te houden. Lees hier meer over het belang van de-escaleren.

Niemand is een klier voor zijn plezier.

“Niemand is een klier voor zijn plezier”, wat bedoelen wij daar precies mee? Onze stelregel is dat achter elk gedrag een ondersteuningsvraag schuilt en dat elk gedrag een functie heeft. Het is maar net hoe je naar gedrag kijkt en welke betekenis je eraan geeft. Wat zou het effect zijn als we bepaald gedrag zien als hulpvraag, in plaats van als kliergedrag?  Wij schreven er een blog over.

Deel dit bericht:
Sluit Menu