‘Denken is zo buitengewoon vermoeiend dat velen de voorkeur geven aan oordelen.’ – Omdenken

Agressietraining Zorg

Agressietraining Zorg 02/03/20

Agressietraining zorg:

professioneel omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag

Agressie in de zorg is een veelvoorkomend probleem. Zo is er een forse toename van agressie tegen ziekenhuispersoneel, in de jeugdzorg, verstandelijk gehandicaptenzorg en in GGZ-instellingen. Uit onderzoek in 2021 blijkt dat maar liefst driekwart van werknemers in zorg te maken heeft gehad met agressie of ongewenst gedrag. Geweld en agressie in de zorg is een veelzijdig probleem. Het is onacceptabel, maar het gebeurt wel. Meer dan de helft van de medewerkers heeft behoefte aan training en voorlichting over het omgaan met en voorkomen van ongewenst gedrag.

Daarom is het tijd voor een agressietraining in de zorg.

Er zijn veel zorginstellingen die ondersteuning willen bieden aan medewerkers die te maken hebben met agressie. Om de teams te helpen, geven wij de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’.

Wat is agressietraining in de zorg?

Om agressie in de zorg voor te zijn, geven wij de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’. De nadruk ligt tijdens de training op de preventie.

De agressietraining zorg bestaat uit vier bijeenkomsten, waarvan een dagdeel volledig in het teken staat van ervaringsgericht leren met een trainingsacteur. Voorafgaand aan de praktijkbijeenkomsten volgen de deelnemers de e-learningmodules. De inhoud van de e-learning sluit naadloos aan bij de praktijkbijeenkomsten. Omdat de theorie in deze bijeenkomsten niet meer behandeld hoeft te worden, blijft er meer tijd over om praktijkgericht te oefenen. Zo worden de bijeenkomsten nog effectiever.

Lees meer over de training

Nu ook mogelijk in de vorm van een abonnement

Op zoek naar een training waarbij je personeel blijvend wordt getraind en zo steeds beter zelf omgaat met complexe zorgvragen? Bij blanco hebben we precies om die reden een abonnementsvorm ontwikkeld voor onze populairste training. We hebben 4 pakketten ontwikkeld die op maat te vormen zijn.

agressietraining zorg abonnement

  • We zijn voor een langere periode betrokken waardoor de aangeleerde visie niet vervaagd.
  • Met diverse activiteiten spelen we in op de actuele behoefte van het team.
  • Door langere looptijd is het makkelijk om nieuw personeel in de nieuwe methodiek mee te nemen.

Benieuwd hoe het werkt? Klik op de button voor meer informatie

Alles over ons abonnement

Blended learning tijdens agressietraining in de zorg

Blanco biedt de training aan als blended-learningtraject. Dit houdt in dat wij de verschillende visies en praktijkgerichte modellen in een e-learning met de praktijk combineren. Wij merken dat de combinatie van een e-learning met de praktijkbijeenkomsten erg effectief is. Benieuwd waarom? Wij hebben 5 redenen opgesomd waarom e-learning het resultaat van een agressietraining verbetert!

Lees hier waarom e-learning de training versterkt

Meer informatie over agressietraining in de zorg van blanco?

Wilt u meer informatie over de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij bekijken graag samen met u hoe wij u kunnen helpen.

Neem contact met ons op

Agressietraining in de praktijk

Hoe ziet zo’n agressietraining zorg er nu uit in de praktijk? René, agressietrainer en eigenaar van blanco-organisatieontwikkeling, heeft een mooie praktijkcasus omschreven die tijdens een training naar voren kwam. Het ging in deze casus om een mevrouw die hulp en nabijheid vroeg, maar ondanks die nabijheid hard en veelvuldig bleef roepen en schreeuwen. Haar handen gebruikte ze om medewerkers weg te duwen. En wat voor reactie je ook gaf, niets leek te helpen. Een complexe situatie waar iedereen last van had. In de blog via de button leggen wij uit hoe deze complexe situatie binnen één dag sterk verminderd was.

Lees hier de volledige blog

Ervaringen met agressietraining zorg

Bij De Wulverhorst, een instelling voor ouderenzorg in Oudewater, hebben wij de training Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag verzorgd. Wij vroegen deelnemers van de training van De Wulverhorst wat de impact van deze training voor hen was. Benieuwd? Lees de antwoorden van een aantal deelnemers in het artikel door op de onderstaande knop te klikken!

Meer over de ervaringen van De Wulverhorst

Trainingsacteur Yvonne in actie

In totaal bestaat de training uit vier dagdelen. Tijdens het laatste dagdeel komt het ervaringsgericht leren aan bod met behulp van een trainingsacteur. De deelnemers krijgen de gelegenheid om specifiek ‘lastig’ gedrag vanuit de praktijk te oefenen. Samen met de deelnemers zetten we die praktijksituaties neer en leren we van elkaar. De onderstaande video laat zien hoe zo’n trainingsdag ervarend leren eruit ziet.

Uw team ook laten oefenen met praktijkcasussen? Klik dan hier

Agressietraining zorg: een geaccrediteerde training

De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ van blanco is geaccrediteerd door twee beroepsverenigingen. Wanneer je deze training volgt, verdien je dus accreditatiepunten en voldoe je aan de eisen van het kwaliteitsregister en de Wet BIG.

Verpleegkundigen en verzorgenden die aangesloten zijn bij het kwaliteitsregister V&VN ontvangen 15 punten als zij de e-learning en praktijktraining ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ van blanco hebben gevolgd.

Praktijkondersteuners die aangesloten zijn bij Het Kwaliteitsregister van de LV POH-GGZ krijgen 12 punten bijgeschreven.

Top 3 voorkomende vraagstukken agressietraining zorg

De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ in de zorg hebben wij inmiddels al bij veel zorginstellingen mogen geven. Wij weten dan ook goed waar veel zorgprofessionals tegenaan lopen en welke vragen zij hebben. In deze blog lees je meer over drie vragen die veel voorkomen tijdens de trainingen.

Ontdek de top 3 vraagstukken

Blijf op de hoogte en volg ons op social media

    

Deel dit bericht:
Sluit Menu