‘Een te hoge verwachting is niets anders dan een toekomstige teleurstelling.’ – Omdenken

Over Jeroen Terlage

Wie is Jeroen?

Jeroen is op zijn 19e begonnen als militair met het idee dat hij dit zijn hele carrière ging volhouden. Na 4,5 jaar moest hij vanwege een aanhoudende blessure toch op zoek naar werk buiten defensie. Een zoektocht naar een nieuwe en passende baan begon. Al snel ging hij aan de slag bij een uitzendbureau. Jeroen vond het leuk om mensen te ondersteunen en te helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Het commerciële karakter van dit werk aan dit werk paste alleen niet zo goed bij Jeroen.

Via het uitzendbureau leerde Jeroen iemand kennen die een eigen zorginstelling wilde opzetten. Dit inspireerde Jeroen en al snel besloot hij dat hij in de zorg wilde gaan werken. In de zorgsector kon hij namelijk mensen helpen zónder commercieel bezig te hoeven zijn. Hij besloot een dag mee te lopen bij een zorginstelling. Vrijwel direct na zijn meeloopdag is Jeroen daar aan de slag gegaan als ambulant begeleider. Hij begeleidde in deze periode mensen met een licht verstandelijke beperking. Denk hierbij aan ADHD, borderline, schizofrenie en mensen met drugs- of alcoholproblemen. Jeroen kwam tijdens zijn werk veel in contact met verbale agressie en leerde hier goed mee omgaan.

Helaas ging deze organisatie na enkele jaren kopje onder, waardoor ik (dit keer wel met een kleine omweg) op de woonvoorziening voor EVB clienten terecht kwam. Dit vond Jeroen een erg leuke doelgroep. Hij kon er echt zijn energie in kwijt. Op de woongroep kwam Jeroen veel in aanraking met fysieke agressie. Dankzij zijn verleden als militair was hij erg stressbestendig en ging hij geen enkele situatie uit de weg. Hij leerde gedrag van cliënten te signaleren en de reden daarvan te achterhalen. En bovenal hoe dit preventief voorkomen kan worden.

Expertise van Jeroen Terlage

Wat doet Jeroen bij blanco?

Vanuit zijn werkervaring bij de woonvoorziening wist Jeroen dat hij ontzettend goed is in het omgaan met agressie binnen de zorgsector. Met de kennis die hij had, wilde hij een stap verder; het trainen van zorgprofessionals over hoe zij om kunnen gaan met agressie. Tijdens zijn werkzaamheden in de zorg heeft Jeroen altijd veel aandacht gehad voor agressie en hoe dit te kunnen voorkomen. Hij is van mening dat gedegen kennis van de-escalerend werken in combinatie met eigen houding erg helpend kan zijn om zelf assertief te handelen. De visie van blanco op agressie sluit heel goed aan bij zijn eigen ervaringen, waardoor hij dit ook duidelijk bespreekbaar kan maken tijdens de bijeenkomsten.

Hij vindt het met name leuk om zijn ervaringen te delen met zorgprofessionals en hen in de gelegenheid te stellen ook hun eigen ervaringen te delen. De mogelijkheid om zorgprofessionals handvatten te bieden om beter te om te kunnen gaan met situaties op de werkvloer: dát is waar Jeroen energie uit haalt. “Het heeft namelijk impact op de cliënt én op het team. Iedereen wordt uiteindelijk geholpen.”

Jeroen gaat met een goed gevoel naar huis als deelnemers de training positief hebben ervaren, het idee hebben dat ze verder kunnen en enthousiast zijn om daarmee aan de slag te gaan.

Het werk van Jeroen in de praktijk

Jeroen houdt zich dus met name bezig met het geven van de training omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?

Tijdens het bespreken van de visie en theorie van blanco gaan deelnemers dit vaak al zelf koppelen aan de “lastige” casussen die zij op de werkvloer tegen komen. Meestal worden deze casussen aangedragen omdat de toepasbaarheid van de visie nog niet helemaal helder is. Door te benoemen hoe dit zich verhoudt binnen de visie, zijn medewerkers sneller in staat om zich beter te verplaatsen in de cliënt. Hierdoor kan betere aansluiting ontstaan, waardoor gedrag op de achtergrond verdwijnt. Deze manier van anders denken kan er tevens voor zorgen dat medewerkers het grensoverschrijdend gedrag anders ervaren.

Sluit Menu