Aandachtigheid zorgt voor nabijheid, luchtigheid zorgt voor afstand.

Jeroen vertelt: Hoe een zorgteam zorgde voor een betere samenwerking middels een training ‘Agressie en Grensoverschrijdend gedrag’ 31/01/20

Onlangs was ik team binnen de ouderenzorg om de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ te geven.

Na een kort voorstelrondje staan wij stil bij wat grensoverschrijdend gedrag nu eigenlijk is. Daarbij gaan wij ook na hoe dit eruit ziet in de dagelijkse werkzaamheden van het desbetreffende zorgteam. Ik vraag het team vormen van grensoverschrijdend gedrag te benoemen, die zij zoal tegenkomen op de werkvloer.

Normaal gesproken worden er vormen van grensoverschrijdend gedrag benoemd die worden ingezet door cliënten. Dit varieert dan van verbale tot fysieke agressie in allerlei vormen en uitingen. Echter werden er binnen dit team, zonder dat daar verder overleg over was geweest, alleen vormen van grensoverschrijdend gedrag benoemd die door medewerkers zelf werden ingezet.

Het was verhelderend hoezeer de medewerkers zich bewust waren van hun eigen handelen en dat van hun collega’s. Het gesprek ging vervolgens over het eigen handelen wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag door collega’s. Constateren dat jijzelf of collega’s soms óók grensoverschrijdend gedrag vertonen is namelijk stap één. Wat (en of) je er vervolgens mee doet is stap twee.

Hier zijn wij tijdens de training onder andere mee aan de slag gegaan. Het resultaat is er een om trots op te zijn! Naast het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag van cliënten, weet het team nu ook precies hoe zij zelf kunnen werken aan de vermindering van agressie of grensoverschrijdend gedrag richting collega’s. Dit zorgt voor een veiligere werkomgeving, waarbij beter samengewerkt wordt met de collega’s. Gaaf om deze transformatie mee te mogen maken!

Deel dit bericht:
Sluit Menu