Niets geeft meer rust dan een genomen besluit
blanco-organisatieontwikkeling bestaat 10 jaar. Ter ere daarvan vertellen wij in een interview over onze mening over de gezondsheidszorg en wordt beschreven hoe we werken en wat onze visie is. lees meer…
Deze nieuwsbrief staat in het teken van ‘April de maand van de agressie’. Ook kan je lezen over de doorontwikkeling van ons Blanco Team Ontwikkeltraject en bespreken we een interessant boek “Bewegen bij probleemgedrag”. lees meer…
Deze nieuwsbrief gaat over het laatste nieuws rondom Corona in de zorgsector, het succes van de blanco verrassingsboxen en toffe initiatieven die zorgprofessionals een handje helpen tijdens Corona. lees meer…
Wat doet blanco in deze Corona tijd? Gratis e-learning, kosteloze ondersteuning bij complexe zorgvragen en de blanco verrassingsboxen voor cliënten. Een groot succes! lees meer…
nieuwsbrief
Deze nieuwsbrief staat in het teken van ‘Agressie en grensoverschrijdend gedrag in de zorg’. Een vorm van gedrag waar hulpverleners dagelijks mee te maken hebben, maar wat niet normaal is! lees meer…
hoe kijken naar agressie
In deze nieuwsbrief opvallend nieuws, CCE ‘waardigheid en trots’ en een blog: Ontwikkeling en perspectief is altijd mogelijk, ook wanneer dit onmogelijk lijkt! lees meer…
Ervarend leren door te doen! Wat is het toch effectief om met een gedragsleverancier te werken. In elke training of themabijeenkomst “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” maken we gebruik van o.a. Yvonne Persoon, onze gedragsleverancier. Lees en kijk het filmpje. lees meer…
Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag
Identiteitsgericht leren! In deze blog staan we stil bij de visie van Blanco op leren: Identiteitsgericht leren. Want wat bedoelen we hier nu eigenlijk mee? lees meer…
Lastige ouders bestaan niet! Wat zou het effect zijn op je eigen gedrag en die van de ander als je uitgaat van de gedachte of overtuiging: “dit zijn lastige ouders? Is deze gedachte of overtuiging voor jezelf beperkend of helpend? lees meer…
Betere wereld begint bij jezelf
De ander overtuigen is zelden een goede strategie. Vertrouwen krijgen door erkenning te geven, nieuwsgierig te zijn en niet de ander proberen te overtuigen. Hoe doe je dit dan? Wanneer weerstand de ontwikkeling in de weg zit dan is erkenning en ruimte geven de eerste stap om te kunnen loslaten. lees meer…
Rollen in een team.. Het zijn vaak ongeschreven en onuitgesproken rollen. Soms voor jezelf onbekend, maar voor de ander zeer herkenbaar. Iedereen ervaart ze en zijn soms lastig om mee om te gaan. Tegelijkertijd kunnen bepaalde rollen ook zeer helpend zijn voor het teamresultaat en de samenwerking. lees meer…
rollen in een team
Als onderdeel van een team maak je veel verschillende situaties en mensen mee. Maar hoe pas je je eigen gedrag aan op de situatie om deze waardevol te maken? Aan de hand van de kernkwadrant van Daniel Offman leer jij jouw kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen kennen en kan je deze omzetten in mooie, waardevolle lessen en acties. lees meer…
Een goede onderlinge communicatie is essentieel om de samenwerking optimaal vorm te geven. Positieve feedback? Dat bestaat niet. Goede feedback, die wel! Hoe je goed feedback geeft en wat je hierbij moet meenemen, leggen we je graag uit. Inclusief tips die je helpen om feedback een belangrijke rol in de samenwerking te geven. lees meer…
positieve feedback bestaat niet
Vanuit ons is teamontwikkeling een echte ontwikkelroute. Want hoe komen we als team van A naar B? Waar staan we nu als team, wat kunnen we leren uit het verleden en waar willen we naar toe? We leggen je uit hoe wij deze route aanpakken en welke tips je zelf kunt gebruiken om concrete activiteiten uit jouw ontwikkelpunten te creëren. lees meer…
Thema's naar concrete activiteiten
Verander de wereld, begin bij jezelf. Dit uitgangspunt zorgt ervoor dat we naar onszelf kijken om te veranderen. Kijk niet eerst naar een ander, maar sta stil bij je eigen gedrag en wat het effect is van je gedrag. We geven je praktijkvoorbeelden en onze inzichten. lees meer…
Betere wereld begint bij jezelf
Kunnen we het onderwerp grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar maken door onszelf een spiegel voor te houden? Aan de ander te vragen naar ervaringen of hoe die denkt of kijkt? Wat grensoverschrijdend gedrag is en hoe je hiermee omgaat, bespreken we in deze blog. lees meer…
grensoverschrijdend gedrag
Regelmatig vragen mensen aan ons of we in de trainingen “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” aandacht willen besteden aan frustratieagressie en instrumentele agressie. In de trainingen die wij geven in diverse instellingen in de zorg en onderwijs gebruiken we deze termen helemaal niet meer. Waarom? lees meer…
frustratie instrumentele agressie
Regelmatig krijgen wij de vraag van managers of teamontwikkeling in de huidige situatie met zoveel personeelstekorten effectief is. We stellen het maar even uit tot dat het team weer stabiel is… Met als effect dat de dagelijkse problemen zich blijven opstapelen of erger worden. lees meer…
driehoek samenwerken
Kijken naar de ondersteuningsvraag en betekenis geven aan het gedrag zorgt ervoor dat je op een zo objectief mogelijke manier naar agressie en grensoverschrijdend gedrag kan blijven kijken. Wanneer we te maken hebben met een persoon die kliergedrag vertoond, is het goed dat we ons niet laten verleiden door persoonlijke voorkeuren of afkeuren. lees meer…
niemand klier voor zijn plezier
Wij creëren beweging in teams. Maar hoe doe je dat en waar moet je beginnen? In dit tweede blog beschrijf ik hoe je als team veranderkundig wordt, wat de drie fases zijn in teamontwikkeling en leggen we de 7 stappen uit om te komen tot teamontwikkeling. lees meer…
teamontwikkeling in 7 stappen
Wij creëren beweging in teams. Maar hoe doe je dat en waar moet je beginnen? In dit eerste blog beschrijf ik wat een team is, waarom teamontwikkeling belangrijk is en wat onze visie op teamontwikkeling is. lees meer…
7 stappen teamontwikkeling
Download ons whitepaper In dit whitepaper nemen we je mee in onze visie op samenwerken, wat onze ervaringen zijn in het werken met disfuncties en geven we praktische tips en oefeningen die jij in je team kunt toepassen. Wanneer je je naam en e-mailadre … lees meer…
Het is onze overtuiging dat als je wil werken vanuit een visie, het van belang is dat je praat met elkaar over hoe we denken en kijken. En wat dit gaat betekenen voor ons dagelijks werk. Op persoonlijk niveau, maar ook op team- en organisatorisch niveau. lees meer…
werken vanuit visie dobbelstenen
Ons uitgangspunt is dat, als iemand opkomt voor zijn grenzen met minder respect voor de ander, er sprake is van grensoverschrijdende gedrag en agressieve taal. Agressieve taal werkt volgens ons stressverhogend en kan daardoor escalerend zijn. We hebben een paar typische uitspraken opgesomd. Welke komen bekend voor? lees meer…
agressieve taal
Omgaan met spanning en angst is een belangrijk onderwerp in onze agressietraining. In deze blog delen we een aantal oefeningen die deelnemers bewustmaken van de impact van het ervaren van angst en spanning bij henzelf, maar ook bij de ander waarmee ze in contact zijn. lees meer…
spanning en angst
Herken jij situaties waarin strijd en weerstand binnen teams aanwezig is? Stel de vraag “Waar maak jij je zorgen over” iets vaker en zie wat het opbrengt. Wij geven je 5 tips hoe om te gaan met weerstand en strijd binnen teams. lees meer…
weerstand en strijd binnen teams
Tijdens team ontwikkeltrajecten levert buiten de lijntjes kleuren bij andere teams soms weerstand op. Hoe zorg je dat een ontwikkeltraject succesvol wordt? Wij geven je 5 tips. lees meer…
hoe ontwikkeltraject succesvol
Binnen de complexe zorg wordt er met grote regelmaat gesproken over “oplopende spanning” bij cliënten. Maar hebben we een duidelijk beeld hoe deze oplopende spanning er uitziet? En misschien nog wel belangrijker, hebben we het dan nog steeds over hetzelfde? lees meer…
stress en spanning
Bij ontwikkeling en beweging ontstaat er ook weerstand wat belemmerend en vertragend kan werken. Maar hoe ga je daar als trainer of manager mee om? Hoe zorg je dat weerstand bevorderend gaat werken? En wat is het positieve gevolg van de weerstand opzoeken? lees meer…
ijsberg omgaan met weerstand
Kwetsbaarheid tonen loont en levert veel begrip op. Onderling begrip zorgt voor een betere samenwerking: eenduidigheid en voorspelbaarheid voor de ander. lees meer…
kwetsbaarheid tonen loont
Wanneer betitel je bepaald gedrag als agressie? En hoe reageer je op agressief gedrag? Leer op verschillende manieren naar agressie te kijken. lees meer…
hoe kijken naar agressie
Een vastgelopen situatie waarin geen beweging te krijgen is. Herkenbaar en weet je niet waar je moet beginnen? Start in 6 stappen met de veranderroute. lees meer…
Aangeleerde visie en methodieken vervagen snel na een enkele training. Wij denken dat deze 6 factoren van belang zijn zodat de kennis van een training wel blijft hangen. lees meer…
6 factoren goede training
“Niemand is een klier voor zijn plezier” toegelicht | Maand van de Agressie “Niemand is een klier voor zijn plezier”, wat bedoelen wij daar precies mee? Onze stelregel is dat achter elk gedrag een ondersteuningsvraag schuilt en dat elk gedrag een funct … lees meer…
Een serie blogs over agressie en grensoverschrijdend gedrag in de zorg. We zetten aan tot nadenken, stellen verdiepingsvragen, delen onze visie en bieden handvatten waarmee je direct aan de slag kunt. lees meer…
agressie op werkvloer
Samenwerken in een team is kiezen om samen een hecht geheel te vormen. Maar hoe doe je dat? Wat kan je doen om het vertrouwen op te bouwen? In deze blog neem ik je mee in wat je kan doen, geef ik je oefeningen en geef ik tips. lees meer…
Bouwen aan een hecht team
Zorgmedewerkers zullen de term “domino-effect” herkennen. Dit wordt vaak benoemd bij situaties waarbij de spanning van een cliënt oploopt. Moeten we het individu uit de situatie halen, of juist de groep weghalen van de storende factor? lees meer…
domino effect zorg
In een tijd waarin veel “gewone” dagelijkse dingen niet meer normaal zijn, heeft blanco organisatieontwikkeling besloten om in april, “De maand van de Agressie” te starten.  Wij constateren een toename in Grensoverschrijdend gedrag en Agressie. Niet al … lees meer…
Inleiding: wat is agressie en wat zie je in je eigen praktijk? In ons vorige bericht hebben wij geschreven waarom wij het thema “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag” naar voren willen brengen en dat wij de komende maand onze visie en kenn … lees meer…
Doorvragen op ervaringen, wat viel je op? Afgelopen maandag hebben wij via LinkedIn een bericht gedeeld over wat nu agressie en grensoverschrijdend gedrag is en wat niet. We hebben jullie gevraagd om in de praktijk te bekijken wat jij als agressie of g … lees meer…
Deze week hebben we een begin gemaakt met het ontdekken hoe grensoverschrijdend gedrag er op de werkvloer uit kan zien. Het erkennen en herkennen van grensoverschrijdend gedrag is de eerste stap om de beweging te maken naar een situatie waarin collega’ … lees meer…
Conflict aangaan team
Vorige week hebben we vooral stil gestaan bij wat is nu agressie en wat is de definitie van agressie. Zoals jullie hebben kunnen lezen is onze visie: “Gedrag is grensoverschrijdend als jij (of de ander) dat zo ervaart.” Deze week gaan we het hebben ove … lees meer…
De afgelopen week hebben we beschreven hoe je kan kijken naar agressie en grensoverschrijdend gedrag en hebben we het gehad over de term assertiviteit: “Opkomend voor je eigen grenzen, met respect voor de ander”. Als er twee mensen tegenover elkaar sta … lees meer…
De afgelopen week hebben we stilgestaan bij wat we allemaal kunnen beschouwen als grensoverschrijdend of agressief gedrag. We hebben een definitie vastgesteld en we hebben gesproken over het aangeven van grenzen. Je hebt wellicht ontdekt hoe verschille … lees meer…
De afgelopen week hebben wij geschreven over hoe erg je bepaalde vormen van agressie vindt, hoe je collega’s daarnaar kijken en hoe je de vormen van agressie kunt plaatsen in de schaal van ERG. In het omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag i … lees meer…
new mindset, new results
Afgelopen week hebben wij geschreven over de methodiek “de schaal van ERG”. ERG staat hierbij voor hoe erg jij bepaalde vormen van agressie of grensoverschrijdend gedrag ervaart. De methodiek ERG is ook een afkorting, namelijk: “Emotie en Ratio Geschei … lees meer…
De afgelopen week hebben wij geschreven over de-escaleren en het belang daarvan. Jullie hebben ons verteld hoe dat in de praktijk verloopt en we hebben het gehad over het signaleren van je eigen emoties. In onze training “omgaan met agressie en grensov … lees meer…
Wanneer is het juiste moment om te starten met een team ontwikkeltraject? Onno vertelt vanuit een praktijkcasus dat een gedeelde veranderverlangen en veranderbereidheid een voorwaarde is om te starten met een ontwikkeltraject. lees meer…
6 factoren goede training
Hoe kunnen wij als blanco ontwikkeltrajecten zo inrichten dat ze ook op langere termijn effect hebben, ondanks storende externe invloeden? Zes tips die bijdragen aan een optimaal resultaat van een ontwikkelingstraject. lees meer…
samenwerken tandwiel
Enige tijd geleden heeft Onno een bericht op LinkedIn geplaatst met daarin een afbeelding over het effect van grote teams. De reacties op zijn bericht heeft hij in dit blog samengevat. lees meer…
“Niemand is een klier voor zijn plezier en niemand klaagt voor zijn plezier” Een blog over klagen en kliergedrag maar ook hoe helpend het kan zijn als we begrip tonen en met mededogen luisteren. lees meer…
Namens het ASVZ verzorgt blanco de systeemtrainingen Triple-C voor verschillende zorginstellingen. René van Koningsbruggen, mede-eigenaar van blanco en systeemtrainer Triple-C, legt aan de hand van een interview uit wat volgens hem de kern van Triple-C is. lees meer…
triple c boek
Jeroen vertelt in een blog hoe de onderlinge samenwerking sterk verbeterde door het benoemen en bespreken van grensoverschrijdend gedrag door collega’s. Met als effect een effectievere en vooral prettigere samenwerking! lees meer…
Onno Paans heeft op LinkedIn en op onze website een aantal berichten geplaatst over de grootte van teams. Naar aanleiding van een praktijkcasus stellen wij onszelf de vraag of een team van 20 mensen niet te groot is om een ontwikkeltraject te starten. lees meer…
Wat is de essentie van onze training “omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag”? In deze blog laten wij dat zien en geven wij 5 redenen waarom onze e-learning het resultaat van onze agressietraining verbetert. lees meer…
Belonen is ook een vorm van straffen. René geeft in dit blog zijn visie op straffen en belonen en vertelt dat straffen niet werkt. Wat wel werkt vertelt hij ook. lees meer…
Wij geven de training Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend gedrag aan zorgprofessionals. In deze training krijgen zij handvatten en vaardigheden aangereikt om emoties en feitelijk gedrag te scheiden en op een professionele wijze om te gaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag. lees meer…
Een blog over de inhoud van een team ontwikkeltraject. Hoe verloopt een teamontwikkelingstraject en welke onderwerpen komen aan bod? lees meer…
Vertrouwen opbouwen team
Jeroen is werkzaam als trainer omgaan met agressie bij blanco-organisatieontwikkeling. Hij weet dan ook als geen ander wat zorgteams nu echt bereiken met een training ‘omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’. Tijd voor een diepgaand interview over dit onderwerp! lees meer…
hoe kijken naar agressie
Over het ondersteunen van professionals die werken in de ouderenzorg en te maken kregen met agressie en grensoverschrijdend gedrag. lees meer…
De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is gericht op medewerkers uit de zorg die regelmatig geconfronteerd worden met agressie, grensoverschrijdend gedrag. Blanco biedt de training aan als blended-learningtraject. Wat is dat en hoe ziet dat eruit? lees meer…
Het Number One Team van managers. Is dat het team waar je leiding aan geeft of het team met collega-managers? Wij geven tekst en uitleg! lees meer…
De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is gericht op zorgprofessionals die regelmatig geconfronteerd worden met agressie en grensoverschrijdend gedrag. Waar houdt professioneel handelen op als een zorgprofessional zijn of haar professionele grenzen voorbij (dreigt te) gaan? lees meer…
In een serieblogs geeft René een heldere boodschap aan zorgprofessionals: ‘Ontwikkeling en perspectief is áltijd mogelijk, ook als het onmogelijk is’. In dit deel gaat het over het opbouwen van vertrouwen. Hoe doe je dat? René vertelt het aan de hand van een praktijkcasus. lees meer…
De grootte van een team in de complexe zorg. Wat is de ideale grootte van een team waarin de cliënt centraal staat? En wat betekent span of control eigenlijk? lees meer…
In een serie blogs geeft René een heldere boodschap aan zorgprofessionals: ‘Ontwikkeling en perspectief is áltijd mogelijk, ook als het onmogelijk is’. Het vorige deel ging over het opbouwen van vertrouwen. In dit deel gaat het over perspectief creëren. Maak een foto van het gewenste resultaat. Waar droomt de cliënt van? lees meer…
In een serie blogs geeft René een heldere boodschap aan zorgprofessionals: ‘Ontwikkeling en perspectief is áltijd mogelijk, ook als het onmogelijk is’. Het eerste deel ging over het opbouwen van vertrouwen. In het vorige deel ging het over perspectief creëren. In dit deel gaat het over Doen: start de beweging en hou vol! Hou rekening met drie uitgangspunten. lees meer…
Een blog over de kunst van het doorvragen. Hoe kom je tot de kern en maak je de juiste beslissing aan de hand van drie belangrijke uitgangspunten? lees meer…
Het opleidingstraject ‘Train de trainer’ ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ stelt uw medewerkers in staat om zelf herhalingstrainingen voor collega’s te verzorgen binnen uw organisatie. Vaak zijn herhalingstrainingen uitgevoerd door een externe partij kostbaar, tijdrovend en niet eenvoudig om in te plannen. Een interne trainer kan sneller inspelen op de wensen en behoeften van de zorgprofessionals in geval van kritische situaties. lees meer…

Een TED talk van René van Koningsbruggen. Hij sprak op het CCE Podium over ‘In beweging met vastgelopen teams’.

Op 23 mei 2019 heeft René een TED talk gegeven tijdens het CCE Podium. René deelde zijn kennis en ervaring over hoe je ontwikkeling en perspectief kan creëren bij mensen met probleemgedrag. Hij sprak op het CCE Podium over ‘In beweging met vastgelopen teams’.

Binnen de complexe zorg zijn er situaties waarin cliënten stress ervaren, waarin vertrouwen in zichzelf of de ander niet vanzelfsprekend is en een perspectief ontbreekt. Bij professionals en teams zien we een zelfde situatie ontstaan. Hoe zorgen we ervoor dat er in een vastgelopen team beweging komt waarin perspectief en ontwikkeling weer mogelijk is? René vertelt het in zijn TED talk!

lees meer…

Vertrouwen als basis zorgt voor een gezonde samenwerking in teams. Onno legt uit waarom het van belang is om te werken aan het opbouwen van vertrouwen.

Vertrouwen als basis zorgt voor een gezonde samenwerking in teams.

lees meer…

Wij maken veel gebruik van het Ik-Wij-Het model van Daniel Ofman. In deze video leggen wij uit hoe dit model werkt.

Wij maken veel gebruik van het Ik-Wij-Het model van Daniel Ofman. In deze video leggen wij uit hoe dit model werkt.

lees meer…

Om goed te kunnen samenwerken, dienen teams regelmatig stil te staan bij successen en teleurstellingen.

Om goed te kunnen samenwerken, dienen teams regelmatig stil te staan bij successen en teleurstellingen.

lees meer…

Gebruikers van Trajectmonitor praten over hun ervaringen en laten zien wat Trajectmonitor voor uw organisatie kan betekenen. Trajectmonitor is een software die ondersteunt in het borgen van organisatiedoelstellingen.

Gebruikers van Trajectmonitor praten over hun ervaringen en laten zien wat Trajectmonitor voor uw organisatie kan betekenen. Trajectmonitor is een software die ondersteunt in het borgen van organisatiedoelstellingen.

lees meer…

De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is gericht op medewerkers uit de zorg die regelmatig geconfronteerd worden met agressie, grensoverschrijdend gedrag en kritische situaties. Deze video vertelt meer over de training.

De training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is gericht op medewerkers uit de zorg die regelmatig geconfronteerd worden met agressie, grensoverschrijdend gedrag en kritische situaties. Deze video vertelt meer over de training.

lees meer…

Onlangs heeft blanco een training ‘Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend gedrag’ mogen geven aan zorgprofessionals van De Wulverhorst. In deze video vertellen de deelnemers wat zij van de training vonden én wat zij er in de dagelijkse praktijk aan …

Onlangs heeft blanco een training ‘Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend gedrag’ mogen geven aan zorgprofessionals van De Wulverhorst. In deze video vertellen de deelnemers wat zij van de training vonden én wat zij er in de dagelijkse praktijk aan hebben.

lees meer…

Een dagdeel van de training omgaan met agressie staat in het teken van het oefenen van praktijksituaties. Tijdens dit dagdeel komt Yvonne Persoon langs. Zij is trainingsacteur van blanco-organisatieontwikkeling. Ze bootst realistische situaties na waar …

Een dagdeel van de training omgaan met agressie staat in het teken van het oefenen van praktijksituaties. Tijdens dit dagdeel komt Yvonne Persoon langs. Zij is trainingsacteur van blanco-organisatieontwikkeling. Ze bootst realistische situaties na waar zorgprofessionals mee te maken krijgen.

lees meer…

Deze video geeft een duidelijk beeld van onze e-learning omgeving die we gebruiken bij een blended training ‘Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend Gedrag’.

Deze video geeft een duidelijk beeld van onze e-learning omgeving die we gebruiken bij een blended training ‘Omgaan met Agressie en Grensoverschrijdend Gedrag’.

lees meer…

In deze video vertelt Jeroen, de agressietrainer van blanco, wat de essentie van de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is.

In deze video vertelt Jeroen, de agressietrainer van blanco, wat de essentie van de training ‘Omgaan met agressie en grensoverschrijdend gedrag’ is.

lees meer…
Sluit Menu